Algemene theorie conceptontwikkeling:
Voordat het concept ontwikkeld kan worden zal eerst de markt uitgebreid onderzocht te worden en ik kaart moeten gebracht. Hierbij kan gedacht worden aan de ontwikkeling van de markt, welke trends zijn er waar te nemen en welke spelers bevinden zich op de markt en wat zijn de marktaandelen van de spelers. Aan de hand van de gegevens die uit dit onderzoek komen kan men ideeën gaan pitchen.
Nu de ontwikkelingen bekend zijn en men weet wat de trends zijn zal men hier op proberen op in te spelen door een concept te ontwikkelen wat in de huidige markt gaat passen. Het is belangrijk dat men met een vers idee komt en het liefst op een markt waar zich weinig grote succesvolle spelers actief zijn om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
Belang van trendherkenning bij conceptontwikkeling:
Voor een concept ontwikkelaar is het zeer belangrijk om de trend te herkennen en ze het liefst voor te zijn. Wanneer de trends bekend zijn weet een ontwikkelaar ook waar het publiek behoefte aan heeft. Wanneer voor een afnemende trend een concept ontwikkeld wordt is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Kracht van een goed concept:
Rol van conceptontwikkelaar:
De naam zegt het eigenlijk al. Vaak is het een groep mensen die aan de hand van gegevens die reeds bekend zijn gebrainstormd.
Hert moeilijk van het ontwikkelen van een concept is dat het moet voldoen aan de van te voren bepaalde doelstelling die naar voren zijn gekomen uit marktonderzoek. Zo is de doelgroep en het medium vaak van te voren al bekend. Zeker wanneer er vanuit een opdracht wordt gewerkt.
Een conceptontwikkelaar moet dus flexibel en erg creatief zijn. Daarnaast moet hij ook enige kennis van commercie te hebben. Hij/zij dient te herkennen wanneer een concept rendabel zal zijn.
Voorbeeld sterk concept:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten