vrijdag 28 mei 2010

Groepsdeel conceptontwikkeling

Algemene theorie conceptontwikkeling:

Voordat het concept ontwikkeld kan worden zal eerst de markt uitgebreid onderzocht te worden en ik kaart moeten gebracht. Hierbij kan gedacht worden aan de ontwikkeling van de markt, welke trends zijn er waar te nemen en welke spelers bevinden zich op de markt en wat zijn de marktaandelen van de spelers. Aan de hand van de gegevens die uit dit onderzoek komen kan men ideeën gaan pitchen.

Nu de ontwikkelingen bekend zijn en men weet wat de trends zijn zal men hier op proberen op in te spelen door een concept te ontwikkelen wat in de huidige markt gaat passen. Het is belangrijk dat men met een vers idee komt en het liefst op een markt waar zich weinig grote succesvolle spelers actief zijn om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Belang van trendherkenning bij conceptontwikkeling:

Voor een concept ontwikkelaar is het zeer belangrijk om de trend te herkennen en ze het liefst voor te zijn. Wanneer de trends bekend zijn weet een ontwikkelaar ook waar het publiek behoefte aan heeft. Wanneer voor een afnemende trend een concept ontwikkeld wordt is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken.

Kracht van een goed concept:

Een concept zal succesvol zijn wanneer het vernieuwend is, zich op een relatief nieuwe markt afspeelt en goed aansluit op de hedendaagse trends. Daarnaast is ook de marketing erg belangrijk om het concept op de kaart te plaatsen. Wanneer men een goed gevoel heeft betreft een nieuw concept zal dat vaak gepaard gaan met een grote reclame campagne.

Rol van conceptontwikkelaar:

De naam zegt het eigenlijk al. Vaak is het een groep mensen die aan de hand van gegevens die reeds bekend zijn gebrainstormd.

Hert moeilijk van het ontwikkelen van een concept is dat het moet voldoen aan de van te voren bepaalde doelstelling die naar voren zijn gekomen uit marktonderzoek. Zo is de doelgroep en het medium vaak van te voren al bekend. Zeker wanneer er vanuit een opdracht wordt gewerkt.

Een conceptontwikkelaar moet dus flexibel en erg creatief zijn. Daarnaast moet hij ook enige kennis van commercie te hebben. Hij/zij dient te herkennen wanneer een concept rendabel zal zijn.

Voorbeeld sterk concept:

Een goed voorbeeld van een sterk concept is bol.com. Bol ontstond in 1999, ruim voordat internet winkelen echt populair werd. Zij hebben dus duidelijk goed de trends in de gaten gehouden en zijn ze eigenlijk voor geweest. Daarnaast werd de webwinkel ook groot gelanceerd en grote reclame campagnes en pakkende jingles. Vandaag de dag is het nog steeds een succesvol bedrijf wat met de tijd meegaat door haar assortiment uit te breiden. Vandaag de dag is Bol.com nog steeds de grootste webwinkel van Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten