
BMW met Gina
De BMW GINA Light Visionary behoort tot één van de meest spraakmakende conceptcars ooit. De auto werd al jaren geleden bij BMW Group Design ontwikkeld om zodoende een nieuwe blik te werpen op de BMW van de toekomst. Nu toont BMW de GINA voor het eerst aan het publiek. Daarmee gunt de fabrikant ons een kijkje achter de schermen en in de toekomst.
De BMW GINA Light Visionary is een model waarmee reeds enkele jaren onder strikte geheimhouding is geexpirimenteerd. De Vision GINA vormde enkele jaren geleden een compleet nieuwe visie van BMW op de auto van de toekomst. Een automobiele visie, ontstaan volgens de GINA design filosofie. Hierbij zoeken de BMW designers naar optimale flexibiliteit en orientering aan de steeds verdergaande persoonlijke behoeftes van klanten. ´Out-of-the-box´ denken is hier erg belangrijk. GINA staat voor "Geometry and functions In ´N´ Adaptations" waarbij N staat voor de wiskundige oneindigheid. Onder de filosofie van het GINA model zijn reeds elementen terug te vinden in de huidige Z4 carrosserie (de karakteristieke vouwen in het plaatwerk). Daarnaast is bijvoorbeeld het volledige iDrive bedieningsconcept volgens deze filosofie bedacht. Het gepresenteerde visie-model, is de verpersoonlijking van deze filosofie en heeft nog steeds grote invloed op de toekomst van BMW design. Nu wordt de auto voor het eerst aan de buitenwereld getoond en geeft BMW daarmee een stukje van haar designtoekomst bloot.
Carrosserie van ´doek´
De tweezits roadster is de belichaming van BMW’s GINA-designfilosofie. De voor-, achter- en zijkanten – inclusief de deuren – vormen een vrijwel naadloos, ononderbroken geheel. Om dit mogelijk te maken moesten alle eerdere gedachten over carrosseriebouw, ontwerp en materiaalgebruik overboord gegooid worden. Het GINA Light Visionary Model heeft daarom geen afzonderlijke voorbumper, motorkap, zijpanelen, deuren, wielkasten, dak en kofferdeksel zoals een productieauto. In plaats daarvan is er een nieuwe structuur met een minimum aan componenten. Een uiterste duurzaam gaasdoek, dat goed bestand is tegen uitrekken, is om een metalen frame gespannen. Dit nieuwe materiaal geeft designers meer vrijheid op het gebied van vormgeving en functionaliteit. De koplampen zijn door het weefsel aan het zicht onttrokken als ze niet ingeschakeld zijn. Elementen als knipperlichten zijn verscholen en de positie ervan blijft geheim totdat het oranje licht door de textiele huid heen schijnt. Bovendien zijn sommige substructuren verplaatsbaar, zodat de bestuurder de flexibele huid van de auto aan verschillende situaties kan aanpassen. Ook kan het achterste deel van het GINA Light Visionary Model van vorm veranderen en als spoiler dienen, zodat meer neerwaartse kracht en grip ontstaat als de bestuurder tijdelijk hogere prestaties verlangt.
Flexibiliteit,
vorm en functie In het interieur van het GINA Light Visionary Model zijn flexibiliteit, vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met het inschakelen van bepaalde functies verandert de bestuurder ook het uiterlijk van de elementen in de auto. Ook hier staan de behoeftes van de bestuurder centraal. Als de auto geparkeerd staat, bevinden het stuurwiel en het instrumentarium zich in een ruststand. Zo kan de bestuurder zo gemakkelijk mogelijk instappen. De stoel zet zich automatisch in de optimale positie zodra iemand erop plaatsneemt en de hoofdsteun komt uit de rugleuning omhoog. Tegelijkertijd bewegen het stuurwiel en het instrumentarium zich in de richting van de bestuurder. Het gaasdoek dat het exterieur van de roadster bedekt, loopt vloeiend door in het interieur en het materiaal komt terug op de interieurpanelen. Bestuurder en passagier kijken naar buiten door een vlakke voorruit. De verticale stijl in het midden doet denken aan de gedeelde voorruit van traditionele roadsters. Binnenspiegel en buitenspiegels zijn in het raamframe geïntegreerd. De motorkap opent niet op een traditionele manier, maar het doek kan aan de kant worden geschoven om onderhoud te plegen aan de V8.
Toekomstvisie
Niet alle elementen van het GINA Light Visionary Model zijn toekomstmuziek. Kenmerken als de lichtmetalen 20-inchvelgen, het lichtgewicht aluminium spaceframe en de koolstofvezel luchtgeleiders aan voor- en achterzijde slaan een brug tussen visie en realiteit. De auto als geheel belichaamt echter een toekomstdenken; daarin verschilt het GINA Light Visionary Model van een conceptauto. Het is geen voorproefje op toekomstige productiemodellen, maar een platform voor nieuwe ideeën, technieken, materialen en functies. Zo laat de BMW Group zien hoe het zijn creativiteit inzet om de mens op de lange termijn mobiel te houden.
Digitaal Krijtbord

De rage van tabletcomputers is in volle gang. Dit is voornamelijk te danken aan de iPad. Dat er ook vreemde eenden in de bijt verschijnen bewijst de Boogie Board LCD Writing Tablet.
De Boogie Board LCD Writing Tablet is geen tabletcomputer, maar eerder het digitale equivalent van een krijtbord. Met de meegeleverde stylus kunnen er berichten of tekeningen op de tablet worden achtergelaten. Een vinger werkt overigens ook prima. En met één druk op de knop kunnen die berichten weer even makkelijk gewist worden.
Met deze tablet kunnen huisgenoten gemakkelijk op de hoogte gesteld worden van allerhande zaken die moeten gebeuren, zoals wie de wc moet schoonmaken of welke boodschappen er aangeschaft dienen te worden. Op deze manier is hij een milieuvriendelijk alternatief voor het bomenverslindende aantekenboekje. De Boogie Board LCD Writing Tablet kost bijna 30 euro.
De eerste Laptop

Over een half jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste echt portable computer het daglicht zag, de Osbourne 1.
Als je de foto's nu ziet kun je je nauwelijks voorstellen dat het voor die tijd een bijzonder high-tech gadget geweest moet zijn.
Overigens zou het apparaat tegenwoordig waarschijnlijk niet eens meer door de arbo-keuring heen komen met z'n 12 kilo en een 5'' monochroom scherm (53x24 tekens).
De volledige specs, let vooral op de 4MHz processor, ja MHz, niet GHz!!!
Prijs: 1,795 dollar
Gewicht: 11.8 kilo
Processor: Zilog Z80 @ 4.0 MHz
RAM: 64KB
Scherm: 5" ingebouwde monitor
Resolutie: 53 X 24 text
Connectivity: 1 x parallel- en 1x serial poort
Storage: dual 5-1/4 inch, 91K FloppyDrives

Beau van Erven Dorens is ‘ontzettend trots’ dat zijn productie The Phone een Gouden Roos heeft gewonnen. Wel vindt hij het jammer dat het realityprogramma in Nederland op het minder bekeken Nederland 3 wordt uitgezonden. Dat zei televisieproducent Beau woensdag op Radio 538. “Het enige wat ik jammer vind, is dat het op Nederland 3 zit en dat het niet Nederland 1 is. Daar hebben we niets over te zeggen. Uiteindelijk is het ook wel weer stoer van Nederland 3 dat ze door zijn gegaan.”
Beau van Erven Dorens vindt de AVRO de juiste omroep voor The Phone. “Ja absoluut. Ik denk dat het ook heel stoer is van de AVRO. Vorig jaar hadden we best aardige kijkcijfers en daar draait tegenwoordig natuurlijk alles om, ook bij de Publieke Omroep. Maar het is een duur programma.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten